31.10.2019 | 14:12

Напередодні Дня працівників соціальної сфери – розмова з директором Закарпатського обласного центру зайнятості Юрієм Фущичем. Ця розмова – невипадкова, адже дана служба є однією з ключових структур у питанні врегулювання нинішніх соціальних проблем українського суспільства. Саме тому пропонуємо вам почути від її першої особи як дана проблема вирішується на теренах нашої області.

- Юріє Івановичу, за визначенням соціум – це суспільство, як цілісна соціальна система. Якщо ця система дає збій, то виникає соціальна напруга. Аби її упередити, й створено ряд соціальних служб, у тому числі й службу зайнятості. Як би Ви в цілому охарактеризували її нинішню роботу у даному напрямку?

- Доповнюючи початок вашого запитання, скажу, що соціум – це ще й людська спільність певного типу, а в центрі будь-якої спільності перебуває людина, без якої спільність – суспільство просто не може існувати. З іншого боку, якщо окремо взята людина з якихось причин випадає із суспільного життя, то в подальшому вона також не спроможна повноцінно існувати. Тому, якщо коротко характеризувати роботу служби зайнятості, то це, образно кажучи, - зв’язуюча ланка між людиною та суспільством, своєрідна сервісна служба, покликана простягнути людині руку, допомогти їй не втратити цей зв’язок, правильно вибрати свій життєвий шлях у професійному вимірі, зорієнтуватися на сучасному ринку праці, працевлаштуватись на ньому, аби у кінцевому підсумку не опинитися наодинці з купою невирішених особистісних проблем, пов’язаних із втратою роботи і безгрошів’ям або свого часу неправильним вибором майбутньої професії. Тож, як бачите, ми працюємо для людей і заради людей.

- Які форми цієї роботи?

- Їх багато і вони зачіпають чи не усі вікові категорії, адже починаємо працювати вже з дітьми, готуючи їх до вибору майбутньої професії, яка б відповідала їх уподобанням і можливостям, забезпечувала у подальшому кар’єрне зростання і добробут. Уже в дитячо-юнацькому віці вони повинні бути ознайомлені зі світом і спектром професій, знати, які з них затребувані та перспективні, аби обрати собі у майбутньому саме ту, яка поведе життєвою дорогою до успіху. Для маленьких це знайомство проходить за участю наших фахівців на інтерактивних заходах в ігровій формі у школах та літніх таборах, а для старшокласників використовуємо науковий метод тестування для визначення схильностей та здібностей підлітків до тих чи інших професій. Крім цього, для учнівсько-студентської молоді регулярно проводимо так звані «Ярмарки кар’єри» та «Дні відкритих дверей», де юнацтво має можливість побувати на підприємствах, у навчальних закладах професійно-технічної та вищої освіти, довідатись про умови праці та навчання у них у формі безпосереднього спілкування і з роботодавцями, і викладачами. Це стає запорукою того, що вже у цьому віці молодь може самостійно визначитись у професійному плані, не помилитись у виборі професії.

Тепер – щодо форм роботи з працездатною категорією громадян, де ми працюємо з тими, хто втратив роботу або ж тими, хто бажає її змінити. У одному зі своїх нещодавніх інтерв’ю я наголосив на тому, що ми не є біржею праці, куди безробітний може звернутися щодо допомоги по безробіттю, а, повторюся, - сервісною службою, яка покликана у найкоротші терміни знайти для людини підходяще місце роботи, яка б її влаштовувала. Для цього на початку року впровадили нові форми роботи як от структури рекрутерів та кар’єрних радників, а також запровадили особистий прийом громадян керівниками базових філій обласного центру зайнятості, що дає можливість більш якісно і оперативно надавати послуги клієнтам та нести персональну відповідальність за сприяння у працевлаштуванні, виходячи з інтересів тих, хто звернувся, будучи проміжною ланкою між ними і роботодавцями. Головним критерієм даних нововведень є швидкість та якість працевлаштування людини. Це також дає можливість підняти рівень довіри людей до нас. Ще однією показовою формою роботи з даною категорією відвідувачів є спонукання їх за сприяння нашої служби розпочинати власну справу, шукаючи себе у бізнесі. Не вдаючись у деталі, скажу, що для цього потрібні лише бажання самої людини, доведення нею наявності необхідних знань та навичок, а з нашого боку – мотивація клієнта до цього, перевірка і схвалення його бізнес-плану і грошова допомога для розгортання власної справи. Як мовиться, голодному краще дати не рибу, а вудку, навчивши його рибалити. Цьогоріч таку одноразову допомогу для започаткування власної справи отримав уже 81 безробітний, але цього замало, адже ми спроможні надати таку допомогу значно більшій кількості людей. І це далеко не всі форми і методи нашої роботи, про які розповідати можна ще довго…

- Що скажете про ситуацію на ринку праці області?

- Відповім дуже коротко. Як і в цілому по Україні, ситуація на ринку праці області характеризується скороченням обсягів безробіття та зростанням попиту на робочу силу. Причину цьому довго шукати не потрібно, адже зрозуміло, що вона пов’язана з великим відтоком працездатного населення за кордон.

- А що робите для того, аби цей процес загальмувати?

- Усе вищесказане, плюс широка інформаційно-роз’яснювальна робота серед населення про велику кількість вакансій, які дають можливість нині гідно  працевлаштуватись вдома, загрози та ризики, які чатують на тих, хто наважується працювати за межами держави, пов’язані з багатьма факторами. Плюс – плідна робота з роботодавцями, аби допомогти їм заповнити існуючі вакансії, адже в багатьох галузях виникла нестача робочих рук, хоч роботодавець підвищує рівень зарплат, намагається стимулювати іншими засобами. У цьому плані скажу, що упродовж трьох кварталів поточного року кількість роботодавців, які співпрацювали з нами зросла на 6.5 відсотка, а в кількісному вимірі становить більше чотирьох з половиною тисяч.

- На завершення нашої розмови, щоб Ви хотіли побажати колегам з нагоди Дня працівників соціальної сфери?

- У першу чергу здоров’я, витримки, адже робота наша зобов’язує працювати в ім’я людей і задля людей, довгоочікуваного миру, сімейного благополуччя у Божому благословенні!